Åter en resa till Danmark 22 dec.2018 med goda vänner.
Karlatornet 58 st "grävpålar" på plats diameter 2 m. dec. 2018
För samtliga "grävpålar" krävs det 23000 ton betong. Den stora mängden betong beror på den höga belastning dessa pålar skall utsättas för.
Några översiktliga siffror om byggnadens laster.
-Grundläggnings massa 23000 ton
-Byggnadens massa 100 000 ton
-Last från personer 25000 ton
Summa 148 000 ton är den last som samtliga 58 " grävpålar" skall föra ner till det underliggande berget.
Bifogade bilder Borr,rör, armering för en påle.
Hela stadsdelen skall vara klar år 2025 alltså om 6 år Tornet några år tidigare..
Grundarbeten pågår det går framåt enligt tidplan dec. 2018
Lindholmsallèn västerut avstängd, där ha man nu installerat en provisorisk gång och cykelbana i betong.Den ordinarie gång och cykelbanan grävs upp för installation av el och diverse VA arbeten.
Befintliga byggnader rivs och skall lämna plats för tot. 8 st. kvarter
Det blev en resa till Danmark på Lucia dagen. Lite folk på båten.
Med tanke på miljö och växthusgaser. Kan man notera!
KVÄVEOXID (NOX) ÄR DET GEMENSAMMA NAMNET FÖR KVÄVEMONOXID (NO) OCH KVÄVEDIOXID (NO2).
TRASPORTSEKTORN ÄE ENSKILT STÖRSTA KÄLLAN TILL KVÄVEOXIDER ( NOX).
MEN ÄN KO ÄR INTE DÅLIG MAN KAN RESA LÅNG PÅ ETT KOSLÄPP.