Åter en resa till Danmark 22 dec.2018 med goda vänner.


Karlatornet 58 st "grävpålar" på plats diameter 2 m. dec. 2018

För samtliga "grävpålar" krävs det 23000 ton betong. Den stora mängden betong beror på den höga belastning dessa pålar skall utsättas för. Några översiktliga siffror om byggnadens laster. -Grundläggnings massa 23000 ton -Byggnadens massa 100 000 ton -Last från personer 25000 ton Summa 148 000 ton är den last som samtliga 58 " grävpålar" skall föra ner till det underliggande berget. Bifogade bilder Borr,rör, armering för en påle. Hela stadsdelen skall vara klar år 2025 alltså om 6 år Tornet några år tidigare..

Grundarbeten pågår det går framåt enligt tidplan dec. 2018

Lindholmsallèn västerut avstängd, där ha man nu installerat en provisorisk gång och cykelbana i betong.Den ordinarie gång och cykelbanan grävs upp för installation av el och diverse VA arbeten. Befintliga byggnader rivs och skall lämna plats för tot. 8 st. kvarter
 

Det blev en resa till Danmark på Lucia dagen. Lite folk på båten.

 
 

Med tanke på miljö och växthusgaser. Kan man notera!

 
 
 
KONCENTRATIONEN AV VÄXTHUSGASER I ATMOSFÄREN HAR SEDAN ÅR 1750 STIGIT MED 40%
KVÄVEOXID (NOX) ÄR DET GEMENSAMMA NAMNET FÖR KVÄVEMONOXID (NO) OCH KVÄVEDIOXID (NO2).
TRASPORTSEKTORN ÄE ENSKILT STÖRSTA KÄLLAN TILL KVÄVEOXIDER ( NOX).
MEN ÄN KO ÄR INTE DÅLIG MAN KAN RESA LÅNG PÅ ETT KOSLÄPP. 

JULMARKNAD I ETT REGNIGT BREMEN

 
3/007_5c0e3f5ee087c31ee33ba8fc.jpg" data-oid="5c0e3f5ee087c31ee33ba8fc" class="image"/>
 
 
 
 
 

RSS 2.0