Västlänken /Gårdalänken enl. bider

Politiker i Göteborg kan jämföras med Lacoste logon "stor käft och inga öron". Lyssnar inte på vad större delen av Göteborgarna tycker och vill ha. Aldrig någonsin har någon velat ta så stora risker och satsa så stora pengar på att transportera ca 1% av Göteborgs pendlarna en kort sträcka i en järnvägstunnel byggd till större delen i Göteborgs leran. Flera experter varnar för projekt Västlänken som är ett stort riskprojekt. Erfarenhet från utländska tunnel byggen ex, metrotunnel i Amsterdam och "Big Dig" i Boston hela kvarter rasade under schaktning. Vad är nu Västlänken? En tunnel från Göteborgs central via ny station i Haga och Korsvägen och vidare anslutning söderut mot Kungsbacka. Den sk. "blindtarmen" se bild.Västlänken är ca. 6,6 km lång varav 2,6 km i lera. Tunnel byggs för pendeltåg och regiontåg. Inga andra tågslag som fjärrtåg, godståg och höghastighetståg. Stora delar av Göteborgs stad kommer att påverkas av bygget i minst 10 år.Det kommer att bli ett "dike" 60 m brett och 35 m djupt. Öppet schakt mellan Rosenlund och Haga kyrkan schakt i lera även mellan Skansen Lejonet och Residenset och mellan Korsvägen och E6. Träd femhundra år gamla skall bort, parker, byggnader kommer att försvinna eller flyttas ex.kommer en del av Lisebergs huvudingång att försvinna. Politikerna påstår att budget håller trots att man inte börjat gräva. Budget enligt 2009 års penningvärde är 20 miljarder Riksrevisionsverket menar att 60- 80 miljarder är mer troligt utan några överraskningar. Stor miljöpåverkan staden blir en byggplats 7 dagar i veckan - trafik av 700 lastbilar- varje dag. Västlänken måste stoppas den ger liten nytta stora risker och oförutsedda kostnader. GÅRDALÄNKEN byggs i tre etapper all järnvägstrafik dras i bergtunnlar (ingen lera) från Olskroken till Almedal och ansluter vidare söderut mot Kungsbacka. I Gårdaberget mellan Ullevimotet och Gårdamotet kan Göteborgs nya station Gårda som rymmer alla tåg, höghastighetståg, spårvagnar, bussar och bilar. se bild. byggas med mindre risker, framtida kapacitetskrav till betydande ekonomisk fördel för Göteborgs stad. Sammanfattning: Västlänken ger Göteborgaren en station för pendeltåg. Gårdlänken ger Göteborgaren en station för pendeltåg, fjärrtåg, höghastighetståg snabbspårväg, direkt anslutning till lokal- och fjärrbussar stationen ansluten till motorväg och stort kapacitetskrav för framtid och alla trafikslag. Tänk att politiker inte kan släppa prestigen och lyssna på andra än trafikverket som inte alltid har rätt och bästa alternativ.

Västlänken kontra Gårdalänken i Göteborg


Göteborg 2019

Karlavagnstornet på Lindholmen 65 våningar 260 m högt skall stå klart till Göteborgs 400 års jubileum år 2019. Det blir bostäder, affärer, restauranger, kontor och skolor mm ett helt nytt kvarter med nya byggnader, mark yta 30000 kvm.på Lindholmen Alla vita byggnader i modell är kommande byggnader i det nya Göteborg. På modell syns nya Hisingsbron med anslutning till fastlandet.Den gamla bron idag befintlig invigdes 1939 och har en segelfri höjd på 19,5 m. Den nya bron betydligt lägre 12 m segelfri höjd vilket har stött på protester från rederierna som trafikerar Göta älv. Nya bron med anslutningarskall vara klar år 2020. Som framgår av modell kommer Frihamnen att bebyggas en helt ny stadsdel.

Göteborg 400 år 2019


RSS 2.0